Bali

Op zoek naar een ticket van Singapore naar Nieuw-Zeeland kwamen we erachter dat een ticket met tussenstop in Bali net zo duur was als een direct ticket, dus besloten we Bali eens te gaan bekijken. Nu wil het toeval dat zowel Bert zijn broer als mijn zus daar in 2015 op vakantie waren geweest, dus hoefden we zelf niks te plannen; we zouden gewoon hun tips opvolgen en daar 1,5 week mee vullen.

Bij aankomst in de badplaats Sanur werden we erg hartelijk verwelkomd in de homestay waar we geboekt hadden. We kregen een welkomstdrankje (water!) en werden direct meegenomen naar een markt waar we iets te eten konden kopen. Omdat we nog nooit een echt Indonesisch ontbijt op hadden, kregen we de volgende ochtend rijst met kip en kokos. Sanur was een gezellig plaatsje met een mooi strand en lekkere ‘satay’. Dat is in Nederland Bert zijn favoriete eten en dat was op Bali niet anders!

Van Sanur vertrokken we naar Ubud, wat het leukste stadje van Bali zou moeten zijn. Je kunt hier onder andere naar een apenbos, maar na een paar verhalen gelezen te hebben, besloten we dat we dat zouden overslaan. De apen schijnen erg brutaal te zijn en rabiës te hebben, dus als je gebeten wordt, ben je gejost (lesje Vlaams voor de Nederlandse lezers).
Een beter idee was om te gaan wandelen, want de omgeving van Ubud was prachtig. Er zijn groene rijstvelden en onderweg namen we een heerlijke smoothie (voor 1 euro per stuk konden we er wel 2 per dag nemen). We bezochten ook een traditionele dansvoorstelling met fantastische kostuums en live muziek.

Omdat het eten overal zo lekker was, gingen we ook een dagje op kookles. We werden al vroeg opgehaald om naar de markt te gaan en dat was een hele belevenis. Samen met de gids en 4 medecursisten (2 Amerikaanse meiden en een stel uit Hong Kong) plukten we nog wat verse groente op het land van de ‘kok’. Daarna leerden we sambal, tempe manis (mijn favoriet), groenten met kokos, kokosmelk, tonijnsate, kip curry, rijstpudding en nog wat dingen te maken. Het was allemaal superlekker en natuurlijk kregen we de recepten mee naar huis!

Van Ubud vertrokken we naar Amed, een rustig duikersplaatsje. We besloten hier niet te gaan duiken omdat we al zo veel mooie dingen gezien hebben dat het alleen nog maar kan tegenvallen, maar we hebben wel onze snorkels uitgeprobeerd. Zelfs op 10 meter van het strand zagen we al mooie koralen en vissen!
In Amed stond ook de beklimming van de hoogste berg van Bali op het programma, de vulkaan Agung. Om middernacht vertrokken we van ons hotel en om kwart voor 2 begon de beklimming. We hadden een rare gids die geen woord Engels sprak, geen EHBO-kit bij zich had, meer pauzes nodig had dan wij en totaal geen tempo kon houden. De klim werd daardoor een grotere uitdaging dan nodig was, maar het uitzicht was het helemaal waard! Op een ijskoude top zagen we de zon opkomen en konden we in een enorme krater kijken. De tocht naar beneden was minder leuk en ook een beetje pijnlijk (door een blaar waarvoor ik dus geen pleister had), dus ik was blij toen we weer terug in de auto zaten naar Amed!

Helaas sloeg in de middag na de beklimming het noodlot toe; ik werd ziek. En niet zomaar ziek, maar zo ziek als ik nog nooit geweest ben! Ik kwam de nacht door en gelukkig konden we de volgende dag naar Kuta, het meest toeristische dorpje van Bali. Tegen de tijd dat de 3 uur durende taxirit erop zat, voelde ik me al iets beter. De laatste 2 dagen op Bali hebben we afwisselend doorgebracht in onze kamer met airco en aan de rand van het zwembad. Na deze 2 dagen relaxen was het tijd voor een nieuwe mijlpaal: ons 7e continent!

IMG_4044 (Kopie)
Strand van Sanur / Beach of Sanur

DSCN3377 (Kopie)

Het ontbijt met kip, rijst, noedels en kokos / Breakfast with chicken, rice, noodles and coconut

IMG_4058 (Kopie)

Ubud Palace, waar de dansvoorstelling was / Ubud Palace, where the dance performance was

IMG_4068 (Kopie)

Live muziek / Live music

IMG_4074 (Kopie)

Mooie kostuums / Nice costumes

IMG_4091 (Kopie)

Dansende meisjes / Dancing girls

IMG_4117 (Kopie)

Leuk cafe om een smoothie te drinken tijdens de wandeling / Nice cafe to drink a smoothie during our walk

IMG_4129 (Kopie)

Rijstvelden / Rice fields

IMG_4156 (Kopie)

Nog op de ouderwetse manier in de modder de velden omploegen / Plowing the rice fields in the old-school muddy way

IMG_4160 (Kopie)

De markt / The market

IMG_4170 (Kopie)

IMG_4179 (Kopie)

Er was een hele markthal voor alle offers die hier elke dag gebracht worden. Overal zie je bloemen, rijst, snoepjes, flesjes frisdrank en andere dingen op de altaren liggen.
There was a whole market hall for the offerings that people bring every day. Everywhere you see flowers, rice, candy, soda and other things on the altars.

IMG_4195 (Kopie)

Bert pukt groente voor de kookles / Bert picks vegetables for the cooking class

IMG_4210 (Kopie)

En hij maakt een sambal / And he makes a sambal (spice mix)

IMG_4227 (Kopie)

De sate wordt gebakken / Grilling the sate

IMG_4233 (Kopie)

Bert mixt de groente terwijl onze Hong Kongse vriend sceptisch toekijkt / Bert mixes the vegetables while the guy from Hong Kong is a bit sceptical

IMG_4238 (Kopie)

Het resultaat mag er zijn, een tafel vol lekkers! / The result: a table full of good food!

DSCN3389 (Kopie)
Het strand van Amed met de vulkaan op de achtergrond / The beach in Amed with the volcano in the background

DSCN3403 (Kopie)

De zonsopgang / Sunrise

DSCN3411 (Kopie)Uiteraard ook hier een altaar met offers op de top / There is an altar with offerings on the top

DSCN3425 (Kopie)
Mooi uitzicht over Bali / Nice view over Bali

DSCN3431 (Kopie)
Ons hotel met zwembad in Kuta / Our hotel with swimming pool in Kuta

When we were looking for a flight from Singapore to New Zealand, we found out that a ticket with a layover in Bali was just as expensive as a direct ticket, so we decided to go have a look in Bali. Both Bert’s brother as my sister have been to Bali in 2015, so we didn’t have to plan anything ourselves. We would just follow their tips for 1,5 week.

On arrival in the coastal town of Sanur, we were greeted with a welcome drink (water) by the people of the homestay we’d booked. We were also directly taken to the night market to buy some food. Since we never had a real Indonesian breakfast before, they also offered us a breakfast with rice, chicken and coconut the next morning. Sanur was a really cosy place with a nice beach and good ‘satay’. This has always been Bert’s favourite meal in the Netherlands and he ordered it several times in Bali as well.

From Sanur we took a bus to Ubud, which should be the nicest town of Bali. One of the main attractions is the monkey forest, but after reading some stories, we decided to skip this. The monkeys are cheeky and they have rabies, so you’re in trouble if you get bitten (and many tourist do…)
We decided to go for a walk instead, because the surroundings of Ubud are beautiful! There are green rice fields and we had some fresh fruit smoothies (for only 1 euro!). We also visited a traditional dance performance with amazing costumes and live music.

Because the food was so good everywhere, we also took a cooking class. We were picked up early to go to the market, which was a great experience! Together with our guide and 4 other tourists (2 American girls and a couple from Hong Kong) we went into the rice fields to get some fresh ingredients. After we got everything, we learned to make sambal, tempe manis(my favourite dish), veggies with coconut, coconut milk, sate Lilith, chicken curry, black rice pudding and some other things. It was all very tasty and we got to take the recipes home!

From Ubud we left to Amed, a quiet diving village. We decided not to go diving, because we have seen so many nice things already, but we went snorkelling. Even 10 meters from the beach we could see nice corals and fish already!
In Amed we were also going to climb the highest mountain of Bali, the volcano Agung. At midnight we left from our hotel and we started the ascent at 1.45. We had a strange guide who didn’t speak any English, he needed more breaks than us and he couldn’t keep the same pace. Because of this, the hike became a greater challenge than necessary, but the view was worth it! On the cold peak we saw the sunrise and we could look in the huge crater of the volcano. The way down was not so much fun and a bit painful, so I was happy when we finally got back to the car.

Unfortunately, in the afternoon I got sick. And not just a little bit sick; but as sick as I have never been before. I survived the night and luckily we could go to Kuta the next morning. This is the most touristy town on the island. When we got there, I felt a bit better already and the last 2 days we spend in our air con room and besides the pool. After these 2 days of relaxing it was time for our next big step: our 7th continent!

2 thoughts on “Bali

1. “welkomstdrankje (water!)” 🙂

De foto van het altaar met offers op de top is wondermooi, die van Bert die sambal doet Bert er vrij vervaarlijk uit zien. Nog een geluk dat iedereen weet dat hij een peperkoeken hartje heeft 🙂

Hopelijk viel het genezingsproces mee.